2011. október 17., hétfő

Coaching - Az üzleti élet emberi oldala

"A saját fejünkben lévő ellenfél sokkal félelmetesebb, mint a háló túloldalán álló.” Timothy Gallwey fogalmazta meg ezt a coach körökben sokat ismételt gondolatot a The Inner Game of Tennis című könyvében közel 40 évvel ezelőtt.

Az egyént, a benne lévő belső akadályok gátolhatják abban, hogy a legtöbbet hozza ki magából a munkában. A munkatársakban rejlő teljesítménypotenciál töredéke jelenik meg a munkahelyen különböző külső (pl. szervezeti kultúra) vagy belső akadályok (pl. hiedelmek, gondolkodási- és viselkedési sémák, illetve önbizalomhiány) miatt.


A coaching kiváló eszköz arra, hogy ezeket a belső akadályokat elhárítsuk, és az erősségek kibontásra kerüljenek.


Ennek a folyamatnak fontos pillére az önismeret. A vezetőnek, menedzsernek szükségszerű ismernie saját képességeit, tudnia kell, hová tart, milyen céljai vannak, tisztában kell lennie a szándékaival, azok következményeivel és a másokra tett hatással is. Fontos, hogy egy jó vezető is, mint bárki más, aki elindult az önismereti úton, a visszajezések alapján „építkezzen” tovább önmagán. A jó vezetőt megfelelő önismeret is segíti abban, hogy felelősségteljes döntéseket hozzon.

A cégek többsége még mindig inkább általános és csoportos fejlesztőprogramokban gondolkodik, amikor a vezetők fejlesztéséről van szó, és kevésbé egyénre szabott megoldásokban.

A Coaching Határok Nélkül program keretében tapasztaltam egy elég szemléletes példát egy szerepjáték keretében egyik neves coach társunktól. Egy bank vezérigazgatóját játszotta, miközben Dr. Louis van Kessel önmagát adta, mint ismert coach. Louis minden tudását és tapasztalatát bedobta, hogy megnyerje a coachingnak a vezérigazgatót és általa a bankot. A vezérigazgatónak nem volt korábban coaching tapasztalata, ettől függetlenül a coachingról, mint lelkizésről vélekedett, miközben többször hangsúlyozta, neki határozott, céltudatos, pénzt termelő beosztottakra van szüksége. Élethű volt és elgondolkodtató.

Magam is végig végiggondoltam, hogyan is közelíteném meg egy döntéshozó jelenlétében a coaching jelentőségét.

Számomra a kulcsszó a tisztelet. Embertársaink iránti tisztelet, mely megjelenik az üzleti élet bármely területén. Azok a cégek, akik hosszú távon gondolkodnak, szerintem az embert, mint komplett és komplex egészet tisztelik munkatársaikban, függetlenül azok pozíciójától. Az üzleti világban leginkább a szakmai, vezetői kvalitások kerülnek előtérbe, a cégek ezek fejlesztésére koncentrálnak, hiszen ez jelenti számukra a garanciát a hatékony működésre, a megfelelő teljesítményre. Azonban akik áldoznak „az emberi oldal” fejlesztésére, minden munkatársat egy egyedi, megkülönböztethetetlen különlegességnek tekintenek és hiszik, hogy a coach támogatásával a mentális és vezetői edzés egyszerre szükséges a hatékony és hosszú távú fejlesztéshez, véleményem szerint ők járnak az élen hosszú távon. És hát, ki ne szeretne az elsők közé tartozni?

Előfordul, hogy a régi beidegződések, szokások mentén működik a vezető, pedig új szemléletre lenne szükség. Lehet, hogy „nem látja az ügyfél a fától az erdőt”, ilyenkor a coach ösztönzi a perspektíva váltást, és az ügyfelet arra készteti, hogy másik nézőpontból is ránézzen az adott helyzetre, ami új megoldásokhoz, lehetőségek felfedezéséhez vezethet. Az ügyfélnek van egyfajta észlelése magáról, másokról és az adott helyzetről, és ezen észlelése alapján cselekszik. A coach támogatásával az ügyfél tágíthatja a látókörét, növelheti a rugalmasságát és kreativitását.

Fontosnak tartom még kiemelni azt is, hogy a hosszútávon gondolkodó munkatársaknak nemcsak joga, hanem kötelessége is fejlődni.
A coaching segítségével a fentieken túl, az önmagát fejleszteni kívánó bármely vezető szelektálhat, beágyazhat, elmélyíthet a töménytelen szakmai tudásból, információból olyan ismereteket, melyek számára testre szabottak, vagy szabhatóak.


Így tud hiteles vezető maradni a gyorsan változó világban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése